Frågor och svar

Vad krävs för att använda Viddla?
Allt du behöver för att använda Viddla är ett vanligt bibliotekskort från ett anslutet bibliotek med lånenummer och en PIN-kod. Lånekort skaffar du på biblioteket. Anslutna bibliotek visas när man väljer att spela en film.

Hur hittar jag en film att låna?
Sök eller välj utifrån våra filmlistor för att hitta en film du vill se.

Hur lånar jag en film?
När du valt en film och klickar på ”spela film” får du en förfrågan om att välja ditt bibliotek och logga in med dina lånekortsuppgifter för att starta filmen. När du loggat in spelas filmen upp.

Hur lång är låneperioden?
Du har 48 timmar på dig att se filmen innan låneperioden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och kan ses ett obegränsat antal gånger under låneperioden.

Hur många filmer får jag låna?
Ditt bibliotek bestämmer hur många lån du får nyttja per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar innan du väljer att spela upp filmen.

Har alla filmer undertexter?
Alla våra utländska filmer och en hel del svenska har undertexter på svenska och i många fall även på finska.

Var kan jag använda Viddla?
Viddla är tillgänglig för personligt bruk inom Sverige.

Vilka plattformar stödjer Viddla?
Viddla stöds av PC, Apple iOS, OSX* och via Android plattformar. 

  • Viddla stödjer de vanligaste webbläsarna (Chrome, Firefox, Explorer**, Safari) men vi förespråkar Chrome.
  • iPhone och iPad (Apple) stöds från iOS version 10.3 eller senare via Viddlas app
  • Chrome webbläsare krävs på Android för att spela upp filmer
  • Android stöds från version 6.0 
  • Chromecast stöds från Chrome webbläsare på alla plattformar och till alla skärmar/TV med HDMI-ingång
  • Smart-TV stöds ej, dvs det finns ingen Viddla-app för Smart-TV
  • För närmare info om vilka webbläsare som stöds av avspelaren på olika plattformar klicka här

* För äldre OS än Sierra stöds i nuläget ej Safari men givetvis Chrome och Firefox

** Observera att Explorer 10 och 11 i Windows 7 inte har MSE / EME API tillgänglig som krävs för att spela upp DRM-skyddat videoinnehåll i HTML5.

Kan jag föra över en lånad film till en annan plattform?
Du kan titta på filmen på en annan plattform men då måste du logga in på nytt. Inom 48 timmar är fortfarande din låneperiod giltig och det registreras ej som ett nytt lån.

Hur fungerar streaming?
När man streamar en film behöver man inte vänta på att filmen skall laddas ner innan utan filmspelaren läser av filen direkt från våra servrar. Det fungerar på samma sätt som när man använder en playtjänst. Detta innebär att man måste vara uppkopplad mot internet under hela filmtittandet.

Vilken kvalitet har filmerna?
Alla våra filmer har HD ready eller SD (Standard Definition) kvalitet vilket generellt motsvarar DVD-kvalitet.

Varför hackar ljud/bild?
Detta beror på att din internetuppkoppling antingen är för dålig eller att den svajar. Har du Wi-Fi hemma kan det bero på att fler enheter är uppkopplade samt att du är för långt ifrån din trådlösa router. Testa att byta till den lägsta bitraten (den som kallas "Bra - 0,8 Mbit/sek"). Om problemet ändå kvarstår så kan det hjälpa att pausa filmen och testa efter en liten stund igen.

Kan man koppla datorn till TV:n?
Ja antingen sladdlöst via Chromecast, Airplay eller via en HDMI-kabel från din dator till TV:n.

Hur streamar jag via Chromecast till min TV?
1. Anslut din dator eller Android-enhet och Chromecast till samma Wi-Fi-nätverk.
2. Gå in på Viddla i Chrome webläsaren och starta en film.
3. Klicka på Chromecastikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

Hur streamar jag via Airplay till min TV?
1. Anslut din iPhone eller iPad och Apple-TV/Airplay till samma Wi-Fi-nätverk.
2. Öppna Viddlas iOS app och starta en film.
3. Klicka på Airplayikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

Felsökning webbläsare
Börja alltid med att provspela en trailer för att säkerställa att du har rätt inställningar i din webbläsare för att spela upp skyddat innehåll (DRM).

Om du får upp ett felmeddelande istället för att trailern spelas upp behöver du kontrollera att inställningen för uppsplening av skyddat innehåll är aktiverad. I Chromes webbläsare hittar man det här: chrome://settings/content/protectedContent

Felsökning androidenheter
Om du får upp ett felmeddelande istället för att trailern/filmen spelas upp är det troligen så att du har en inställning som inte accepterar uppspelning av DRM-skyddat innehåll, alternativt att du fick en fråga om att acceptera DRM när du startade upp Viddla första gången men inte klickade ”OK”

I Chromes inställningar hittar du vilka sidor med skyddat innehåll du har accepterat. Så här kommer du åt inställningarna för Skyddat innehåll i Chrome
Chrome  > Inställningar > Platsinställningar > Media > Skyddat innehåll  

Under rubriken Tillåtet måste https://viddla.se finnas med. Om https://viddla.se står under rubriken "Ej Tillåtet" i "Skyddat innehåll" så klicka på den och välj  ”Ta bort och återställ". Då kommer du att få frågan på nytt när du startar en film/trailer i Viddla och då accepterar du uppspelning av "Skyddat innehåll". Nu kommer det att fungera utan problem utan att du behöver göra om processen.

 


Feedback